elgauchoensuperliefje.reismee.nl

Christchurch & Happy New Yeal!

6/2 Update: LIeve is weer beter! Morgen met nieuw busje alsnog op pad NZ verkennen.

Adieu Sidney, hello New Zealand!

We zijn aangekomen in Christchurch, Nieuw Zeeland (en helaas over de helft van de vakantie

Frown
)!

Even omschakelen hier zeg... Vergeleken met Sidney, waar we de laatste week Australiedoorbrachten, is Christchurch het tegenovergestelde. Geen hoge gebouwen, geen druk verkeer, veel minder jonge mensen op straat, laid-back sfeertje en alles overzichtelijk bij elkaar. Sommige backpackers komen hier duidelijk vermoeid aan na een aantal weken te hebben gereisd. Andere wereldreizigers zijn duidelijk een stuk frisser, maar hebben weer te kampen met een enorme jetlag. Wij hadden daar geen last van want vanaf Sidney was het maar 2,5 uur vliegen.

Sidney is een fantastische stad kan ik je vertellen! De haven is erg bekend en ook de Harbour Bridge met Opera House, maar wat een toffe wijken liggen er buiten het bekende centrum! Paddington, Surry Hills, te gek.

Vanuit de Blue Mountains reden we ons busje (2 uur lang!!) de stad in en hebben hem afleverd, want in een miljoenenstad is een auto vaak alleen maar onhandig. Op de route zijn we nog langs het Olympisch Park Homebush Bay gereden, waar in 2000 Nederland tijdens de Olympische Spelen flink wat medailles heeft gewonnen. Vervolgens een leuk hostel gevonden met een uiterst interessante bar ernaast waar je voor 3 dollar de neus een pint kan nuttigen (en in Australie is dat echt een goeie deal!..).

In het hostel verbleven we uiteindelijk maar liefst een week. Even wennen hoor, zo na een eigen busje weer tussen de backpackers. En de gemiddelde leeftijd ligt in een beetje hostel inmiddels lager dan de onze.... Maar goed, het was een prima hostel, middenin het centrum, maar ook vlakbij Hyde Park en Oxford Street. Ik kan iedereen Oxford Street aanbevelen. Geen standaard winkel of bedrijf te bekennen. Veel restaurantjes en kroegjes, veel kunst ook. Er lopen allerlei bijzondere figuren rond, soms gewoon raar, en dat maakt dat je je echt in een grote stad voelt. Er zijn giga veel leuke winkeltjes, waar Lieve enige tijd (zacht uitgedrukt) heeft doorgebracht. En ook het nachtleven is prima. Wat dat laatste betreft hebben we in Sidney even opgeladen.

Lieve was trouwens de 28e januari jarig, en dat is bij velen niet onopgemerkt voorbij gegaan. Ze heeft zich echt jarig gevoeld. Helemaal omdat ik namens mijzelf en anderen wat leuke cadeautjes en kaartjes heb kunnen overbrengen. Bovendien kregen we een erg blits cadeau in de vorm van een cruise door de haven, super. De avond hebben we deels doorgebracht in de bar naast ons hostel... en verder op Oxford Street. Daar verzamelden zich veel mensen die die dag naar het festival Big Day Out waren gegaan (Grinderman, Tool, Sia, MIA, Iggy and the Stooges, The Hyves) om vervolgens een afterparty te vieren op Oxford Street. Naar het festival zijn we niet gegaan (wel eerst van plan, maar helaas..) maar de sfeer op straat maakte veel goed!

Een van de laatste dagen in Sidney zijn we onder andere het Chinese Nieuwjaar wezen vieren, ongeveer 15% van de Sidney-siders is Aziatisch en dat merk je/zie je). Bij een van de vele eettentjes in de parken hebben we een loempiaatje gegeten. Echter, het Loempiaatje van Lieve bleek nog wat boze Aziatische bactelielen te bevatten).

Redelijk ziek is Lieve het vliegtuig naar Nieuw Zeeland ingestapt. We zijn na een best heftige vlucht met veel turbulentie aangekomen in Christchurch. Het uitzicht over de Southern Alps vanuit het vliegtuig was ongelofelijk mooi en belooft veel goeds! Lieve werd na een nachtje slapen echter maar niet beter. Pas sinds vanochtend gaat het weer een beetje. In de polikliniek hier bleek een voedselvergiftiging de boosdoener.

Met wat medicijnen hopen we dat we a.s. maandag weer met een nieuw busje alsnog dit land kunnen gaan verkennen. In de tussentijd ga ik (Gerben) mijzelf vermaken met een dagtrip naar Akaroa Bay en hopelijk kan Lieve snel weer opkrabbelen!

Wat een toestanden in Queensland trouwens met orkaan Yasi! Alle plaatsen die nu getroffen worden (Innisfail, Cardwell, Townsville) kennen we omdat we er doorheen zijn gereden. Op de tv hier herkennen we veel van wat er wordt getoond. Hopelijk valt de schade mee.... De voorlopige schade blijkt voorlopig mee te vallen. Er waren golven van 10 meter gemeten in Cairns! Foto's van Sidney / Christchurch volgen!

Ruud Bos

Ja, die orkaan, die hield mij behoorlijk bezig, wetende, dat jullie er zo dicht bij zitten.( zaten). Maar het verslag van al die belevenissen blijft geweldig om te lezen, laat staan om mee te maken.
Hartelijke groeten.

Natas&Died

Bedankt voor deze mooie update weer :-). Een mooie tijd in NZ gewenst en natuurlijk veel beterschap voor Lieve! Wij wachten op de nieuwe foto's...
Liefs

micheline

En weer een prachtig verhaal (buiten natuurlijk die aziatische geheimzinnige bacterie). Begrijp dat het nu weer een stuk beter gaat. Geniet ervan, want het schijnt dat Nieuw Zeeland nog mooier is. Ik blijf jullie (achter)volgen. Liefs

digna

wat heerlijk kom jullie verhalen steeds te lezen! prachtige foto's en mooie belevenissen! top! balen dat Lieve ziek is. vindt wel prettig dat jullie van het natte en winderige plek verlaten hebben.. balen dat jullie al weer over de helft zijn. gaat hard zeg!
geniet er van!
dikke knuffel en liefs Digna